Qüestions

Història de la filosofia


1. En quants períodes se sol dividir l’etapa de la filosofia grega? Per què? Se sol dividir en 5 etapes:
-Període físic o presocràtic
-Període humanístic
-Període central o antològic
-Període ètic
-Període religiós o romà

Es divideix en cinc períodes perquè són cinc moments diferents de l’esperit, cinc èpoques diferents o cinc grans temes.

2.A quina etapa de la filosofia grega pertanyen els estoics? I els Neoplatònics?Els estoics pertanyen al període ètic i els neoplatònics al període religiós o romà.

3.Escriu en tres línies en que consisteix el pas del mite al logos.El pas del mite al logos és el pas de creure en llegendes a lo real , és a dir , el pas d’una explicació basada en la imaginació i la fe a una explicació que parteix de l’observació i la raó.

4.Com es poden classificar els mites?-Sagues: Expliquen la història dels orígens
-Contes: historietes humorístiques ,fantasioses
-Mites: antecedent de la filosofia

5. Quina és la intenció i el valor dels mites?
Pretén transmetre un missatge a través d’imatges. El mite no és veritat ni mentida; és un indici.

6. Quins són els factors que van fer possible el pas del mite al logos?-factor econòmic: gràcies a que han de començar fora del seu país discuteixen les diverses maneres d’entendre el món.
-Sociològic: els ciutadans tenen a prop el poder i per tant , tenen tendència a buscar la igualtat de tothom davant la llei.
-Religiós: la crítica al mite obre el pas a la ciència
-Educatiu: tots els grecs estan educats per la discussió
-Importació de la geometria i física egípcies

7.Diferències entre el plantejament filosòfic de Tales i el de Pitàgores.L’escola de Tales consideraven els fundadors de la nacionalitat i els atribuïen frases tradicionals que exaltaven el sentit comú i la prudència i Pitàgores era una barreja d’elements místics,religiosos i científics, concretament matemàtics molt perfeccionats.



Sofistes i Sòcrates


1.En què consisteix el mètode científic?El mètode Socràtic parteix del diàleg, on Sòcrates interroga al seu interlocutor , fent que vol aprendre d’ells, quan en realitat el que fa és ajudar-lo a adonar-se que no sap res i l’ajuda a trobar la veritat. Hi ha dues fases: -la ironia i la maièutica.

2.Que és el bé i la veritat segons Sòcrates? Quina relació tenen?Per Sòcrates la veritat és subjectiva, és a dir , arribem a una veritat que existeix.
L’ús de la raó té com a finalitat l’ordre moral, cal arribar a la veritat innata cap al bé, i quan actuem malament és perquè desconeixem la veritat. Cal doncs conèixer el bé ,i de manera innata , actuarem seguint aquest bé.

3.Compara les actituds filosòfiques sofistes amb el pensament de Sòcrates.NIHILISME: per als sofistes no existeix un ésser substancial i permanent al canvi i per Sòcrates tot ésser existeix i és capaç de canviar.
FENOMENISME: els sofistes diuen que l’aparença és la única forma de ser real mentre que Sòcrates diu que tot el que pensem ,veiem i toquem és real.
SUBJECTIVISME: pels sofistes l’home és l’únic criteri de la veritat dels judicis i per Sòcrates la veritat s’ha de buscar dins de cada Home o es troba a partir del diàleg.
SENSISME: per als sofistes l’experiència és la única font de coneixement i per Sòcrates el llenguatge és el coneixement o veritat.
CONVENCIONALISME: per als sofistes la veritat és un acte d’acord entre les parts i per a Sòcrates es troba la veritat per mitjà del diàleg i es troba mitjançant la raó, no ñes fruit d’un pacte.
POSITIVISME: S’arriba a acords que convertim en lleis, per conviure i per a Sòcrates les lleis o acords es fan per si sols.
RELATIVISME: Per als sofistes les normes socials estan fetes en funció de cada societat i per Sòcrates no existeix el relativisme.

4.Quin paper juga el llenguatge en els dos moviments filosòfics?Sòcrates per mitjà del diàleg pretén arribar al que és universal i necessari. Si coneixem el bé és impossible que actuem malament. Els sofistes utilitzen la paraula que és capaç d’apaivagar la por i eliminar el dolor, de produir l’alegria i excitat la compassió. El llenguatge és una eina per guanyar-se la vida.

5.Opinió amb el fet que va dur a la mort a Sòcrates?Penso que és molt exagerat perquè ja que et perdonen la vida intenta aprofitar-ho i no deixis que et matin per una injustícia.